Tysk-Svenska Handelskammaren

Låter PAR analysera och hitta rätt målgrupper

Tysk-Svenska Handelskammaren är en av PARs absolut äldsta kunder, efter många års samarbete. Vi har träffat vice vd och avdelningschef för mässor och events, Karl-Heinz Gössling för att prata lite om hur samarbetet ser ut och hur han tycker att det fungerar.

Tysk-Svenska Handelskammaren arbetar för att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige. De hjälper svenska och tyska företag att hitta varandra i nya samarbeten och stödjer dem i verksamheten när de kommit igång. Men de hjälper också till på en rad andra sätt – de gör marknadsanalyser, hjälper till med affärskontakter och etablering samt marknadsföring, juridisk rådgivning, mässrepresentation och mycket annat.

– En viktig del i vårt arbete är att uppmärksamma business to business-mässor runtom i Tyskland, säger Karl-Heinz. För att nå de företag som kan vara intresserade av mässorna tar vi hjälp av PAR. De analyserar och plockar fram lämpliga adresser till företag inom den bransch som den aktuella mässan handlar om, och ser till att vi når rätt personer. Vi arbetar med ett 40-tal mässor varje år, i Düsseldorf, München och Berlin.

Personlig kontakt

Karl-Heinz berättar att en av de stora fördelarna med att samarbeta med PAR, förutom tillgången till bra adresser, är att Tysk-Svenska Handelskammaren under alla år arbetat med samma säljare.

– Vi har arbetat med Leena Sá på PAR i säkert 25-30 år. Vi känner varandra väl vid det här laget, och hon kan allt om de återkommande mässorna. Det gör processen väldigt enkel. Vi behöver inte förklara så mycket inför varje mässa, utan hon har koll på vilka adresser som behövs och hjälper oss med det, säger Karl-Heinz.

"Det gör processen väldigt enkel. Vi behöver inte förklara så mycket inför varje mässa, PAR har koll på vilka adresser som behövs och hjälper oss med det"

Han fortsätter sedan:
– Vi arbetar med en målinriktad marknadsföring kring de olika mässorna. Samarbetet med PAR är väldigt regelbundet och vi märker på det gensvar vi får att de ger oss bra adresser.

Igenkänning

Tysk-Svenska Handelskammaren är en medlemsförening. De sprider kunskap om sin verksamhet genom nyhetsbrev, men också genom seminarier, workshops och frukostmöten bland annat. Föreningen har ungefär 1200 medlemmar, varav 700 i Sverige.
– Om vi har gjort vårt jobb rätt så bör alla berörda företag känna till oss, säger Karl-Heinz och skrattar.

Slutligen tillägger han att det verkligen är värdet i samarbetet med säljaren som är viktigt.

– Vi har inte ens funderat på att se oss omkring bland PARs konkurrenter, och det är mycket tack vare den personliga relationen vi har etablerat med Leena. Vi vill gärna fortsätta samarbeta med PAR på samma sätt i framtiden.

Läs mer här

Besök Tysk-Svenska Handelskammaren

Mer om kundvård och kvalitet på kundregister

Vill du veta mer?

Hör av dig till oss på PAR idag på 08-775 36 00 eller skicka ett mail.

blog comments powered by Disqus

Läsvärt

Mitt PAR

Logga in

x