Trendspaning från DMA-konferensen

Big Data, Social CRM och mobilt är de tre starkaste trenderna inom marknadsföring just nu. Det handlar om att ta vara på rätt data för att situations- och individanpassa budskapen och nå kunderna via rätt kanal. Ta del av Göran Ryman, Business Manager på PARs reflektioner.

På spaning efter morgondagens direktmarknadsföringgoran_ryman 

I början av oktober besökte vi den årliga internationella DMA-konferensen i USA. De tre största trenderna på årets konferens var Big data, Social CRM och mobilt. Egentligen handlar det om en enda sak - att skapa rätt förutsättningar för att överträffa kundernas förväntningar så att de blir en aktiv del av företagets marknadsföring.

Det handlar inte längre om vad du säger om ditt varumärke, det intressanta är vad konsumenterna säger om ditt varumärke och hur ditt företag reagerar på det.

Ofantligt mycket data

2,4 miljarder människor har tillgång till Internet, varje dag skapar de 2,5 exabites data. Om det skrevs det ut skulle det fylla 50 miljarder arkivskåp. Det är ofattbart mycket information och bland all denna data finns mycket värdefull information som kan stärka ditt företags varumärke och försäljning.

De diskuterar ditt företag!

Dina allra nöjdaste och mest missnöjda kunder diskuterar ditt företag. Andra berättar att de söker just den tjänst ditt företag erbjuder. En del sprider din bild på en produkt och talar om för alla sina vänner att den ligger högst på deras önskelista. Någon har gjort en film som misskrediterar ditt företag. Frågan är vilken information du är intresserad av, hur du ska finna den och hur du kan bygga automatiserade processer för att besvara kritik och stärka beröm.

Det var det stora temat på årets DMA-konferens. Det är dags att börja agera och säkerställa att man börjar dra nytta av de fördelar som Big Data ger.

Låt ambassadörerna stärka varumärket

Det talades det mycket om hur man blir en del av konsumenternas varumärke. Hur överträffar man deras förväntningar så att de marknadsför företaget. Och hur skapar man innehåll som konsumenterna sprider därför att det stärker deras eget varumärke.

Direktmarknadsföring blir mobilt

En annan stark trend var att direktmarknadsföringen tar sig in i mobila enheter.  Det finns så många intressanta appar och funktioner i en mobil enhet idag, som stärker upplevelsen i det verkliga livet.

Se till exempel hur Blipper gör en annons för Nissans senaste bil till en riktig upplevelse här:

Snart är framtiden här

Inom en snar framtid kommer konsumenterna att förvänta sig rätt erbjudande i rätt tid och bli besvikna om ett företag de har en relation med inte ger dem ett erbjudande de är intresserade av. Det är dags att börja dra fördelar av att samtalen som förr skedde vid köksbordet numera dokumenteras och är tillgängligt för alla. Du bör även underlätta för företagets ambassadörer att hjälpa till med marknadsföringen och ta teknikens hjälp för att förhöja upplevelsen av ditt företag.

Se Linda Wooleys tal där hon konstaterar att marknadsförare kan förändra världen med hjälp av den senaste tekniken och Big Data.

blog comments powered by Disqus

Läsvärt

Mitt PAR

Logga in

x