Talentum

Talentum hittar rätt kunder och får fler affärer genom PAR

Talentum är ett av de företag som satsat på ett långsiktigt arbete med PAR, för att få fler affärer och hitta rätt kunder. Talentum ger ut tidskrifter inom business to business, till exempel Ny Teknik och Dagens Media. Vi på PAR förstod hur viktigt det var att göra det enkelt för den som ville bli prenumerant på någon av tidningarna. Henrik Johansson, marknadschef på Talentum med ansvar för tidningarna Ny Teknik, Arbetarskydd och Lag & Avtal, berättar lite mer om resan mot nya och fler kunder.

– Talentum är ett tidskriftsförlag inom business to business. Vi ger ut sex stycken tidskrifter idag: Ny Teknik, Affärsvärlden, Dagens Media, Byggvärlden, Lag & Avtal och Arbetarskydd. Dessutom ingår Talentum HR och Sverige Bygger. Vår affär bygger på två ben, prenumeration och annonser. Eftersom annonsdelen är mer konjunkturkänslig, så blir prenumerationsdelen extra viktig nu när det är lågkonjunktur. Prenumerationerna måste hållas på en bra nivå hela tiden.

Vad behövde ni hjälp med när ni kontaktade PAR?

– Vi behövde snabb hjälp med att bygga och få till en bra beställningsprocess, eftersom vi vet att det är viktigt att det ska vara enkelt för kunden att göra sin beställning. När adressuppgifterna redan är ifyllda, behöver kunden bara klicka på ’beställ’ och så är det klart.

"Mailutskick är en viktig del i vår marknadsplan, och det är lika viktigt att de riktas till rätt personer"

Ett långt samarbete

– Vi har ett långt samarbete med PAR bakom oss, fortsätter Henrik. Från början arbetade vi med PAR specifikt för att få adresser, men sedan har vi börjat använda den digitala kanalen i vår marknadsföring och försäljning av prenumerationer. Tidigare var vi hos en annan leverantör och gjorde mailutskick. Det gick bra i början, men efter ett tag upplevde vi att vi inte fick de resultat vi önskade, så vi pratade med PAR. Nu har det gått två år sedan vi samarbetade med dem första gången i vår digitala marknadsföring.

Vad har det gett för resultat?

– Det blev bättre. Jag kan inte avslöja några siffror men vi fick bra resultat och samarbetet har också fungerat bra. En sådan sak som att vi fick adressuppgifterna ifyllda gjorde beställningen enklare för våra kunder. Visserligen har det minskat lite när vi har gjort fler kampanjer, men det ligger fortfarande på en lönsam nivå. Vi går plus och det är värt pengarna.

Så enkelt som möjligt

– Mailutskick är en viktig del i vår marknadsplan, och det är lika viktigt att de riktas till rätt personer. PAR matchar fram den kunskap som finns sedan tidigare, då vi köpt telemarketingadresser. PAR kan våra titlar väldigt bra efter alla år och vet vad de ska få fram. De kan matcha, matcha bort och hitta tvillingar. De kan också lägga på andra register som vi får tillgång till på olika sätt. Då lägger vi med adresserna så att allt är ifyllt och klart, och beställningen blir enkel för kunden.

Henrik tillägger att en stor fördel är att PAR ger hela lösningen, även form och bakgrund efter vad Talentum önskar.

– Numera går det snabbt, eftersom vi har gjort många utskick tidigare. Det finns klara sidor att använda sig av, så steget från beställning till färdig kampanj är inte lika långt. Vi behöver inte bygga upp allt på nytt. PAR har också bra kontakt med Pressdata, som är vår kundserviceleverantör. De känner varandra och kan sköta delar av jobbet sinsemellan, vilket sparar oss en del jobb.

För tillfället pågår en kampanj för Ny Teknik och inom kort startar en för Affärsvärlden. Henrik berättar att Talentum också diskuterar andra lösningar och tittar på olika möjligheter tillsammans med PAR. Bland annat diskuterar man hur Talentum bäst ska rikta sig mot sina passiva prenumeranter. Vi på PAR ser fram emot ett framgångsrikt och inspirerande samarbete även i framtiden.

Läs mer här
Besök Talentums hemsida

Mer om e-mailkampanjer

Vill du veta mer om hur du kan marknadsföra dig via e-post?

Kontakta oss

blog comments powered by Disqus

Läsvärt

Mitt PAR

Logga in

x