Riksteatern

Riksteatern har valt att låta PAR ta hand om hela kampanjhanteringen – från målgruppsurval till plock, print och distribution.

Ett mejl från Riksteatern – sedan är kampanjen i full gång

Riksteatern har valt att låta PAR ta hand om hela kampanjhanteringen – från målgruppsurval till plock, print och distribution. Samordnade kampanjer för olika lokala föreningar med hjälp av en leverantör har gjort stor skillnad. Riksteaterns kunddatabas som tidigare var rörig och oorganiserad har nu i stället blivit ett effektivt redskap.

Samordning och struktur i kunddatabasen

Med samordning och bättre struktur i kunddatabasen har det blivit lättare att skicka riktade erbjudanden och få gamla medlemmar att förnya sina medlemskap – men framförallt har det blivit lättare att skaffa nya medlemmar.

Riksteatern är en ideell förening som ägs av medlemmarna i 230 lokala föreningar. De producerar, arrangerar och förmedlar teater och annan scenkonst över hela landet. För att öka antalet medlemmar och ta bättre hand om de befintliga bestämde sig Riksteatern för att samordna både lokala och rikstäckande kampanjer.

- Vi måste göra rätt saker i rätt tid. Och för att göra det med hundratals olika lokala föreningar som arbetar ideellt måste beslut och aktiviteter samordnas för att bli effektiva, säger Peter Köhler, Riksteaterns medlemschef.

Provade sig fram till den perfekta målgruppen

De hade bra koll på vilka medlemmar de redan hade – men inte lika säkra på vilka nya man ville ha. Därför gjordes några mindre tester. Resultatet blev en väldefinierad målgrupp som PAR enkelt kunde ta fram uppgifter om. Nästa steg var att kommunicera med den utvalda målgruppen. Riksteatern valde att låta PAR ta hand om hela kampanjflödet. - En leverantör för alla delar gör att vi kan samordna allt mycket lättare. Resultatet blir bättre medlemsvärvningar rent kostnadsmässigt, berättar Peter.

Allt samlat på ett och samma ställe – hos PAR

Riksteatern tar själva fram kampanjer. De levererar original och en kundfil till PAR som fixar resten – hela vägen till färdigt utskick. Vid varje kampanj samkör man Riksteaterns register med PARs databas och slår bort dubbletter eller lägger till ytterligare prospects som ska ingå i den aktuella kampanjen. När målgruppen är klar ordnar PAR med alltifrån brev, kuvert, tryck, print hantering och distribution.

"En leverantör för alla delar gör att vi kan samordna allt mycket lättare."

Enklare hantering – till ett lägre totalpris

Resultatet av att samordna kampanjhanteringen på ett ställe är bättre koll och enklare flöden. Det som förut var rörigt och oorganiserat har nu förvandlats till ordning och reda. Skillnaden märks inte bara i enklare hantering, utan också på medlemsregistrets storlek. - Vi har både fått fler nya kunder och förnyelse av befintliga medlemskap. Att samordna allt och samla på ett och samma ställe var helt klart rätt för oss.

Läs mer här:

Besök Riksteaterns hemsida


Läs mer om kampanjer och dr-utskick

Vill du veta mer om kampanjhantering?

Kontakta oss

blog comments powered by Disqus

Läsvärt

Mitt PAR

Logga in

x