Posten

Reklamfixaren.se - Posten i samarbete med Google, Strålfors och PAR

Ett effektivare sätt att kommunicera

Nyligen lanserade Posten tillsammans med Google, PAR och Strålfors, reklamfixaren.se. Man hoppas att företag som tidigare inte har använt sig av direktreklam ska upptäcka möjligheterna med denna form av marknadsföring. Tjänsten är enkel och snabb att använda, och dessutom är den prisvärd. Kunden går in och utformar sin direktreklam, gör sitt målgruppsurval, klickar i vilket område och hur många exemplar som ska delas ut och betalar sedan med kreditkort. Resten löser Posten. Tack vare samarbetet med Google kan kunderna också skapa en sökordsmarknadsföringskampanj. På detta sätt integreras två samverkande mediekanaler. Göran Ryman, ansvarig för Projekt och partners på PAR och Eva-Lotta Laurin, konceptansvarig för adresserad direktreklam på Posten, berättar lite om tankarna bakom projektet reklamfixaren.se.

– Idén med Reklamfixaren uppkom då vi såg behovet av ett enkelt sätt för småföretagare att köpa direkreklam, säger Eva-Lotta Laurin som är produktchef för Reklamfixaren på Posten. Genom att använda den här tjänsten kan företaget under en timme skapa en professionell kampanj. Vi hjälper till med mallar, bilder, tips och tricks. Vi ordnar också med trycket och utdelningen.

– Det finns ingen liknande tjänst i Sverige idag. Samarbetet med Google gör dessutom att man kan komplettera sin direktreklamkampanj med en sökordskampanj. Genom att köpa Adwords av Google ser företagarna till att även bli synliga på nätet. Tjänsterna kompletterar varandra på ett bra sätt och vi har sett i de undersökningar som gjorts att direktreklam är en bra mediekanal när företagen vill driva trafik till sin webbsida.

Att nå rätt

– Vår nya webbaserade tjänst är öppen dygnet runt och så finns en kundtjänst för den som behöver hjälp på vägen. PARs roll i samarbetet är att leverera relevanta och uppdaterade målgrupper, för att företagen ska nå rätt.

"PARs roll i samarbetet är att leverera relevanta och uppdaterade målgrupper, för att företagen ska nå rätt."

Göran Ryman menar att tjänsten är ett första steg i ett nytänk hos Posten.

– Med vår gemensamma kunskap kan vi göra bra saker, och Reklamfixaren är ett första steg på vägen. Det händer mycket i världen och ingen vet idag hur man kommer att skicka budskap om fem eller tio år. Posten är med i de här resonemangen och medvetna om att de hela tiden måste utvecklas för att hänga med. Reklamfixaren är en väldigt smart och modern lösning, och för mindre företag kan det vara en intressant instegsprodukt i att jobba med marknadskommunikation och försäljning.

– Vi på PAR levererar målgrupper eller gör det enkelt för kunden att själv skapa en målgrupp och nå rätt. Kunden väljer själv om utskicket ska vara adresserat, oadresserat eller skickas ut till personer från kundens eget register med kontakter.

Ett varmt mottagande

Lanseringen ägde rum den 20 oktober i år och har hittills fått ett väldigt varmt mottagande. Media har visat ett stort intresse för Reklamfixaren och redan nu har över 70 kunder provat tjänsten. Eva-Lotta Laurin berättar att det än så länge är en betaversion som fungerar bra men menar att en ny version, som kommer under första kvartalet 2011, ytterligare kommer att förbättra tjänsten.

– Hittills har vi gjort en liten lansering, i och med att det är en betaversion. Vi har gått ut med ett mindre DR-utskick till företag, samt att vi självklart köper Adwords så att man lätt kan hitta oss när man googlar. Det har skrivit en hel del i t. ex DN, IDG, bloggar och andra sociala medier, vilket är roligt. När vi har den nya funktionaliteten på plats i början av 2011 så kommer vi dock att gå ut med en större lanseringskampanj.

Mer om samarbetet

– Samarbetet har gått strålande, säger Eva-Lotta. PAR är lätta att jobba med, serviceinriktade, snabba och affärsmässiga. De levererar kvalitet i tid och håller vad de lovar. Utan samarbetet med PAR hade vi inte haft en komplett tjänst. Nu kan du direkt i Reklamfixaren få adressuppgifter till både privatpersoner och företag och det adderar ett stort värde till tjänsten. Vi jobbar mycket med PAR även utanför Reklamfixaren.

– Vad gäller Google så är de också nöjda med samarbetet. De har ingen egen säljorganisation och har därför tidigare haft svårt att nå de mindre företagen. Vår nytta av att samarbeta med Google är att vi kan erbjuda en helhetstjänst. Tillsammans kompletterar Posten och Google varandra väldigt väl och väcker ett intresse på marknaden.

Göran Ryman berättar mer om PARs syn på samarbetet:

– Vi upplever Posten som en oerhört kompetent samarbetspartner. De har en klar bild av vart de är på väg och vill arbeta med företag som kan tillföra kompetens åt båda håll. Vi har varit rådgivare i hur man ska bygga det här och vilken information man ska kunna köpa. Det har varit en bra dialog under hela processen.

– Ser man på Posten utifrån så kan man lätt tro att de bara består av brevbärare, lastbilarna och brevlådorna, men de är idag mycket mer än så. Posten jobbar på en konkurrensutsatt marknad som kräver både kreativitet och nytänk. Det kommer snabbt nya vägar att kommunicera, köpa och sälja vilket innebär att man idag måste vara snabbfotad och kreativ. Det är nordiska Posten utan tvekan idag.

Besök reklamfixaren.se

Mer om dr-kampanjer och utskick

Läs och titta på PARs övriga kundcase

Vill du veta mer?

Hör av dig till oss på PAR idag på 08-775 36 00 eller skicka ett mail.

blog comments powered by Disqus

Läsvärt

Mitt PAR

Logga in

x