Öka försäljningen till befintliga kunder

De allra flesta företag kan stärka relationen med sina kunder och sälja mer till dem. Det handlar om att ge dem rätt erbjudande – och vända sig till rätt målgrupp. PARs analysgrupp hjälper företag att ta fram beslutsunderlag som leder till kors- och merförsäljning.

Efter att ha analyserat dina befintliga kunder och deras köphistorik kan PAR ge dig rekommendationerna som leder till stärkta relationer och ökad försäljning. 

- Missa inte möjligheterna med att korsförsälja till dina befintliga kunder. Du behöver inte basera det arbetet på att gissa målgrupper och sedan hålla tummarna för bra respons. Genom korsförsäljningsanalyser kan du veta precis vilka av dina befintliga kunder som med högsta sannolikhet skulle köpa från dina andra produktkategorier – och vilka produkter, säger Desirée Bergman, analytiker på PAR. 

”Kundgrupp B köper i hög grad även produkt E och F. Dessa kan med fördel paketeras i ett och samma erbjudande, exempelvis i ett DR-utskick till kundgrupp B.”

Vilken kund köper vad?

PARs analysgrupp delar upp företagets kunder i olika kundgrupper och bygger modeller som beskriver hur kundgruppen ser ut, både när det gäller demografiska och psykografiska variabler. Därefter söker de samband och scorar sannolikheten att en viss kundgrupp köper en vara i en annan produktgrupp eller mer av den vara de redan köper. 

Använd för paketerbjudanden

Du kan få konkreta rekommendationer om vilken kundgrupp som ska kontaktas med vilken typ av erbjudande. Utifrån det kan du göra paket- och specialerbjudanden som leder till mer- och korsförsäljning. 

”De som har ett sommarhus i just kundgrupp A förlänger i hög grad sin prenumeration om ni erbjuder dem att skicka tidningen till sommarstugan under sommaren.”

Prioritera rätt

- Vi prioriterar insatserna för att få så mycket försäljning som möjligt. Vi fokuserar på stora kundgrupper med hög sannolikhet och produkter med höga marginaler samt på viktiga kundgrupper som stärker varumärket eller andra variabler som vi kommer fram till tillsammans med kunden, säger Desirée. 

Per Göransson - PAR har hjälpt oss att segmentera och dela upp våra kunder så att vi kan erbjuda rätt lösningar på ett sätt som är optimalt för kunden. Kunder som inte behöver privat rådgivning ska inte bjudas in till kontoret. De ska istället själva hitta vad de behöver snabbt och enkelt via webben. Tidigare hände det då och då att kunder tyckte att de kom på rådgivning i onödan, men sedan vi implementerade den nya segmenteringsmodellen har vi inte längre det problemet. Nu har våra säljare rätt material att jobba med! Det leder till bättre lönsamhet och nöjdare kunder, säger Per Göransson, chef för Kommunikation & Marknadsstöd på Länsförsäkringar Stockholm.

PARs analyser kan hjälpa företagen att öka mer- och korsförsäljningen på befintliga kunder och att attrahera nya kunder. De kundprofiler och modeller som analysteamet skapat kan användas för att köpa in kontaktinformation till målgrupper med samma profil. 

- Det är en vetenskap att vara relevant. Det bygger på att analysera den information du har, finna samband, prioritera och agera. Först när du känner kunden kan du vara personlig och skapa den där marknadsinsatsen som träffar mitt i prick och ger riktigt bra resultat, säger Desirée. 

blog comments powered by Disqus

Läsvärt

Mitt PAR

Logga in

x