Debatt: Bristande kunskap grund för ökande reklamtrötthet

Behöver ekonomidirektörer köpa pizzakartonger? Eller behöver djurskötare köpa koncernredovisningssystem? Förmodligen i lika stor utsträckning som att bankerna behöver grävmaskiner för skyffla in pengar i kassavalven. På grund av bristfällig kommunikation missar svenska företag i dag miljardbelopp, varje år. I stället för att fylla företagens orderböcker får deras arbete motsatt effekt. Deras varumärken riskerar att dräneras i onödan och på sikt även deras kassakistor.

På grund av bristfällig kommunikation missar svenska företag i dag miljardbelopp, varje år. I stället för att fylla företagens orderböcker får deras arbete motsatt effekt. Deras varumärken riskerar att dräneras i onödan och på sikt även deras kassakistor.

Kommunikationsparadox

Företagen lägger i dag ned mycket stora resurser på att skapa kampanjer och erbjudanden, som ska väcka nyfikenhet hos en utvald målgrupp, i syfte att skapa en långsiktig affärsrelation med dem.

Paradoxalt nog blir företagen bättre och bättre på att skapa intressant och relevant kommunikation samtidigt som de blir sämre och sämre på att segmentera marknaden.

Bristande kontroll

I dag finns en lång rad möjligheter för företag att nå sina målgrupper i olika direkta kanaler, som per post, via e-post, genom telemarketing, via mobilen och i sociala medier.

Vad gör då företagen med alla möjligheter de har att kommunicera direkt med sina kunder? Noggrant väljer ut vilka de ska kommunicera med?

Nej, de blåser på som aldrig förr och vräker ut erbjudanden och kommunikation på ett mer okontrollerat sätt än någonsin tidigare, i stället för att kommunicera rätt budskap, till rätt person, på rätt sätt, som många företag tidigare varit duktiga på.

”Spray and pray”

I samma takt som kanalerna blir fler, breder en allt större reklamtrötthet ut sig och allt fler anmäler sig till Nix-registrena. En stor anledning är just att företagen i större utsträckning kontaktar alla om allting, så kallad ”spray and pray”.

Det verkar som många tror att bara för att det finns nya kanaler med lägre distributionskostnader är det bara att köra på och strunta i de mest grundläggande reglerna för all marknadskommunikation.

Vill du köpa en ny grävmaskin?

Som vd för ett medelstort tjänsteföretag får jag erbjudanden om att köpa grävmaskiner. Det kommer brev från företag, som vill att jag att ska bli kund hos dem, trots att jag varit kund till dem i åratal. Vi får erbjudanden som ickekunder av företag där vi har köpt för mer än fem miljoner kronor, bara under senaste året!

De frågar efter kollegor som har slutat för länge sedan. Det kommer utskick ställt till den adress vi hade för över tio år sedan. Listan kan göras lång och många känner nog igen sig.

Det finns så mycket felaktigheter och okunskap både på hög och låg nivå i alla branscher. Företag med varumärken som är stora och kända visar att de inte har någon som helst koll på mig, det företag jag jobbar på eller den marknad som vi är verksamma på.

Förmågan att skapa värde hänger intimt samman med vad de vet mig och mina behov. Om företagen på den mest basala nivån demonstrerar motsatsen, är förtroendet redan förbrukat innan en relation ens har uppstått.

Gemensamt ansvar

Visst kan det bli fel ibland och jag vill inte peka ut något enskilt företag eller bransch. Jag är heller inte ute efter att ta strid mot olika kommunikationskanaler.

Däremot tror jag att alla som arbetar med marknadskommunikation gemensamt måste ta ansvar för det vi gör. Vare sig han eller hon är vd, marknadschef, jobbar på reklam- och mediebyrå eller är beställare av kampanjer och kommunikation.

Vi måste börja värna om våra mottagare och om vår bransch. Vi måste börja fokusera på relevans och förtroende. Arbetet måste börja med de egna kunderna, samt i de analyser och urval vi gör.

Vi kan arbeta hur mycket vi vill med strategisk kommunikation, men utan korrekt information som bas kommer reklamtröttheten och varumärkesförstörelsen bara att öka ännu mer.

2011-01-24
Tore Thallaug, vd för affärsinformationsföretaget PAR

Vill du veta mer?

Hör av dig till oss på PAR idag på 08-775 36 00 eller skicka ett mail.

blog comments powered by Disqus

Läsvärt

Mitt PAR

Logga in

x