De som utses till Superföretag har verkligen förtjänat det

Per Weidenman är chefsanalytiker hos oss på PAR och är den som tar fram årets Superföretag tillsammans med Veckans affärer. Men det är ingen godtycklig urvalsprocess. Företagen utses utifrån strängt uppsatta kriterier, men alla typer av företag har chansen att vara med. I år är sjätte året för Superföretagen. Per Weidenman berättar lite om vad det går ut på.

- Vi har tagit fram olika parametrar som vi undersöker hos företag. För att man ska ha en chans att bli Superföretag så ska det ha gått bra de senaste fyra åren. Det vi tar hänsyn till är såväl tillväxt som lönsamhet, balans i ekonomin och sund finansiering, säger Per.

För att undersöka varje enskilt företag jämförs dess ekonomiska prestation med referensvärden baserade på prestationen hos alla andra företag med motsvarande storlek och verksamhet. Det är en relativ bedömning, oberoende av låg- eller högkonjunktur. Bedömningen är dessutom storleksneutral, så både små och stora företag har en chans.

De goda exemplen = Superföretagper_weidenman

Vidare berättar Per hur idén om Superföretagen växte fram. Han kände att det fanns ett mellanskikt av företag som aldrig syntes i media, men som ändå  utgör ryggraden i svenskt näringsliv. 

- Man hittar många intressanta affärsidéer och sanna entreprenörskap bland Superföretagen och det är kul att lyfta fram dem. På så sätt kanske man kan hjälpa till att nyansera allmänhetens och beslutsfattares uppfattning om vad näringsliv är. Det är också kul att visa upp de goda exemplen.

Per menar att Superföretagen kan intressera en rad grupper. Riskkapitalister som är ute efter att hitta uppköpskandidater eller företag att utveckla har en hel del att hämta bland Superföretagen.

Listan på Superföretag är lång

- Under dessa sju år har 1500 företag blivit Superföretag. Den listan borde vara väldigt spännande för alla som av någon anledning letar efter framgångsrika och bra företag.

Listan kan också vara inspirerande för andra som driver företag; ofta har superföretagen nyskapande och smarta affärsidéer och sätt att arbeta. Den som är nyfiken på den lokala näringsutvecklingen gör också rätt i att undersöka Superförtagen närmare, till exempel journalister. Per menar att många företag kan vara anonyma i sin egen kommun men mycket framgångsrika i sin verksamhet.

Marknadsföring är en framgångsfaktor

- Vi ser också att marknadsföring är en av de viktigaste framgångsfaktorerna, fortsätter Per. Vi gjorde en undersökning bland alla superföretag som visade att de företag som både vårdar befintliga kunder och letar nya, har störst chans att stanna kvar på listan flera år i rad. Ofta rör det sig om entreprenörsföretag där det finns en tydlig affärsidé och produkt. Men det räcker inte hela vägen, man måste även kunna kommersialisera sin idé. Ofta bygger företagen på grundläggande idéer som görs på ett annat sätt och sticker ut från konkurrenterna.

Det är inte långt kvar tills årets Superföretag avslöjas. En sak kan man vara säker på – det är inte lätt att bli ett av de lyckliga företagen. De som utses till superföretag har verkligen förtjänat det.


blog comments powered by Disqus

Läsvärt

Mitt PAR

Logga in

x