Analyser för träffsäker marknadsföring

Träffsäker marknadsföring är möjlig först när företaget har full koll på vilka de ska kommunicera med. Genom att analysera de befintliga kunderna kan företagen bli bättre på att behålla dem, utveckla dem - och attrahera nya.

Genom att analysera kunderna får företaget värdefull information, till exempel om hur de ska göra bättre målgruppsurval för sina kampanjer.

- Att inte analysera hur olika kundgrupper ser ut kan få ödesdigra konsekvenser. Risken är bland annat att du blint kommunicerar med fel prospects, på fel sätt, säger Desirée Bergman, analytiker på PAR.

Koll på vilka som köperDesirée Bergman 

Hon rekommenderar kunderna att göra nykundsanalyser för att analysera hur de nytillkomna kunderna ser ut, och om de avviker från kunder företaget haft en längre tid.

- Om du ska kunna behålla de nya kunderna och rekrytera fler måste du veta hur de ser ut, i grunden. Det är därför av största vikt att ha stenkoll på kunderna och förändringarna som sker. En nykundsanalys ger dig den kontroll du behöver för att ta de rätta besluten, säger Desirée.

Massiva databaser

För en analytiker är PARs databaser som en godisbutik för små barn. Här finns data och statistik samlat över decennier, både för näringslivet och för konsumenter. Analytikerna kan komplettera företagens kunddata med hundratals variabler för att verkligen kunna göra skarpa analyser, kartläggningar, prognoser och mycket annat på olika kundgrupper. Inte minst för att bygga prognosmodeller för att beräkna ett sannolikt beteende.

Lägre kostnader – och bättre resultat

Analytikerna på PAR hjälper företag med alltifrån enkla profilanalyser till avancerade analyser med modellbyggen, där man kan skatta fram företagets mest klockrena prospects med hög precision. 
En av de många nöjda kunderna är Marginalen Bank som lanserade sitt skräddarsydda analysverktyg i början på året. Sedan dess har svarsfrekvensen stigit med flera hundra procent. Nu gör de färre DR-utskick - med lägre kostnader och bättre resultat.

- Analysverktyget från PAR är en stor orsak till att vi får bättre resultat på vår direktmarknadsföring. Vi riktar rätt budskap till rätt målgrupp. Givetvis är även utformningen på erbjudandet och våra processer oerhört viktiga för resultatet, men det är det medvetna målgruppsurvalet som ger oss grunden för en framgångsrik kampanj, säger Tim Bal, produktchef på Marginalen Bank.

Maximalt resultat

Det räcker inte att gissa målgrupp när man vill uppnå maximalt resultat på marknadsföringen. Då måste man i grunden veta vem man ska kommunicera med och utvärdera resultaten av insatserna. Med vår hjälp kan företagen få bättre resultat till en lägre kostnad, därför har vi väldigt nöjda kunder, säger Desirée. 

 

Fakta:

PARs analysteam har mångårig erfarenhet av att analysera kundstockar och målgrupper på olika nivåer och för olika branscher inom både B2B och B2C. De hjälper bland annat företag att:

  • öka nykunds-rekrytering, genom att hitta rätt prospects
  • analysera kundgrupper och skapa olika bearbetningsupplägg för olika grupper
  • motverka kundtapp, genom att analysera avhoppargrupper och skapa stödinsatser
  • spara pengar, genom att göra tajta och klockrena målgruppsurval
  • skapa träffsäker kommunikation, när man har en tydlig bild av målgruppen

PAR finns representerade med både ett analysteam i Stockholm, samt en analytiker för Malmö och Göteborg med omnejd.

blog comments powered by Disqus

Läsvärt

Mitt PAR

Logga in

x