Alfatell

E-postmarknadsföring - För att Alfatell skulle nå ut till sin marknad, gjordes först en översyn tillsammans med PAR över vilka marknader som var de mest prioriterade att bearbeta.

- Från målgruppsanalys till lyckad mailkampanj

Att få dina kunder att komma ihåg ditt telefonnummer är inte alltid lätt. Alfanummer® från Alfatell  förändrar detta då människor har mycket lättare att memorera ord än siffror. Tekniken att använda företagsnamn, bransch eller produktord i stället för siffror i telefonnummer har använts länge i bland annat USA och Kanada.

Du ringer Alfanummer på precis samma sätt som vanliga telefonnummer fast du använder bokstäverna på knappsatsen i stället för siffrorna och trycker en gång på knappen där bokstaven står. Exempel på dessa nummer är 020-AFTONBLADET, 0200-APOTEKET eller 0771-SAMSUNG.

Väl beprövad teknik för att optimera telefonkanalen – nu även i Sverige

– Det finns massor av fördelar med Alfanummer men de största fördelarna är att numren är så lätta att komma ihåg och påverkar responsen på kampanjer. Dessutom är numren mätbara så att företaget får uppgifter på de som ringer och möjligheterna att mäta responsen på sina kampanjer. Detta är unikt i europeiska sammanhang. Alfanummer har varit vanligt i USA under lång tid men för den svenska marknaden släpptes numren den 22 april i år. Med tanke på den effekt och det värde tjänsten har i kampanjer är potentialen i Sverige enorm, säger Börge Lorentz Figenschau försäljningschef på Alfatell.

Från målgruppsanalys till lyckad mailkampanj

För att Alfatell skulle nå ut till sin marknad, gjordes först en översyn tillsammans med PAR över vilka marknader som var de mest prioriterade att bearbeta. Antalet i målgruppsurvalet skalades ner mer precist genom att selektera på utvalda branscher och omsättningsintervall. Arbetet resulterade i två målgrupper – en som bearbetades via radio och annonsering. Den andra målgruppen bestående av beslutsfattare, VD och Marknadschef bearbetades via e-post med data från PARs näringslivsdatabas Parad.

Produktion och distribution av mailkampanj

– Genom att även anlita PARs digitala produktionsavdelning som kunde den digitala produktionsapparaten, slapp vi inte bara lägga tid på det, vi minskade även risken att skicka mail som klassades som spam, berättar Börge.

Förslag på Alfanummer direkt i utskicket

För att ge utskicket en högre uppmärksamhetsgrad flätades personlig information in i både ämnesrad och mailinnehållet. I ämnesraden flätades företagsnamnet in och i mailet flätades personnamn in på den VD eller marknadschef som mottog mailet. Dessutom infogades även förslag på passande Alfanummer för respektive företag vilket bidrog till att mailen fick en hög öppningsgrad och klickfrekvens. Mailutskicken delades upp i mindre grupper så att Alfatells säljare hann följa upp dem kort tid efter utskick. Uppmärksamhetsgraden var mycket hög vilket underlättade uppföljningen och införsäljningen.

"Resultatet av e-post- och telefonkampanjen var fler kunder till Alfatell."

Effektiv uppföljning via mailstatistik

PAR försåg Alfatell fortlöpande med listor, komplett med namn, företag, titel och telefonnummer samt postadress på vilka individer som enligt statistiken hade öppnat mailet och klickat sig vidare.

– Fördelen med e-post i detta sammanhang är ju att man kan få statistik och uppföljningslistor precis när man vill. Och det direkt på individnivå. Vi ser direkt exakt vad mottagaren klickat på och genom det kan vi styra vad vi ska tala om i uppföljningssamtalet, fortsätter Börge.

Värt att påminna

En kort tid efter att det första mailet skickats ut, gick en påminnelse ut till samma målgrupp. Fler mottagare öppnade mailet och fler klickade på länkarna i mailet för att läsa mer. Uppföljningssamtalen gick ännu enklare denna gång.

– Sett som en introduktionskampanj där vi både ville göra oss och Alfanummer kända samtidigt som vi ville öka vår försäljning var e-post plus telefon ett mycket effektivt verktyg, avslutar Börge. Resultatet av e-post- och telefonkampanjen var fler kunder och mer intäkter till Alfatell.

Mer om e-postmarknadsföring

Vill du veta mer om hur du kan marknadsföra dig via e-post?

Kontakta oss

blog comments powered by Disqus

Läsvärt

Mitt PAR

Logga in

x